رمزهاى موفقیت از نگاه امام على (ع) (1)
انسان موجودی کمال جو است که برای رسیدن به این کمال همه امکانات در اختیار او قرار گرفته است. «وسخر لکم ما فی السموات وما فی الارض جمیعا منه» (1) ; «و آنچه در آسمانها و زمین است همه را از سوی خودش مسخر شما ساخت.»
بی شک در اختیار گرفتن همه امکانات بدان جهت است که انسان مراتب کمال را بصورت صعودی طی کند و بیش از پیش به موفقیتهایی چه در ابعاد مادی و چه معنوی دست یابد.
برای رسیدن به اهداف و خواستههای مورد نظر و چشیدن طعم شیرین موفقیت، شرایط و عواملی لازم است تا در سایه بکار بستن آنها، بهتر بتوان به آن اهداف دست یافت. در این نوشتار از عواملی سخن میگوییم که از منظر امام علی علیه السلام ما را در رسیدن به موفقیت کمک میکند.
1. توفیق الهی
هر انسانی در انجام کارها، نیازمند عنایت و توفیق از جانب خداوند عالمیان است و تا لطف الهی شامل حال او نشود، موفق به انجام کارها نخواهد شد و هر کوششی بدون توفیق الهی صورت گیرد، سودی نخواهد داشت. حضرت علی علیه السلام فرمودند: «لا ینفع اجتهاد بغیر توفیق; (2) کوششی که با توفیق همراه نباشد سودی ندارد.»
از سوی دیگر هر کسی برای رسیدن به هدف و آرزوی خود نیازمند راهنماست، تا در طول مسیر او را همراهی کند. توفیق الهی بهترین راهبری است که انسان را به سوی خوبیها و کارهای خدا پسندانه رهبری میکند. به فرمایش حضرت علی علیه السلام: «لا قائد خیر من التوفیق; (3) راهنمایی بهتر از توفیق وجود ندارد.»
سفرای الهی نیز خود را بینیاز از توفیق الهی نمیدانستند و در همه حال از خدای منان خواهان آن بودند. قرآن کریم از قول حضرت شعیب علیه السلام میفرماید: «وما توفیقی الا بالله» (4) ; «توفیق من جز به خدا نیست.» امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز در پاسخ به نامهای به معاویه فرمودند: «وما توفیقی الا بالله (5) ; توفیق من جز به خدا نیست.»
البته داشتن توفیق الهی نیازمند تلاش و کوشش است و تا تلاشی صورت نگیرد، خواستن توفیق الهی نه تنها پسندیده نیست، بلکه نوعی خویشتن را به سخره گرفتن است، چنان که حضرت رضا علیه السلام فرمودند: «من سال الله التوفیق ولم یجتهد فقد استهزء بنفسه; (6) کسی که از خداوند توفیق را مسئلت نماید، ولی کوشش نکند، خود را به تمسخر گرفته است.»
2. دینداری و تقوی
اطاعت از خداوند و دینداری، اولین پایه رستگاری است. رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله همین که برای اولین بار در میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکار کرد، فرمود: مردم! بگویید «لا اله الا الله» تا رستگار شوید. امیرمؤمنان علیه السلام نیز از خداوند سلامت در دین را طلب مینمود و میفرمود: «نساله المعافاة فی الادیان کما نساله المعافاة فی الابدان; (7) از او سلامت در دین را خواهانیم آنگونه که تندرستی را از او درخواست داریم.»
دینداری و تقوای الهی از جمله عواملی است که انسان را در رسیدن به آرزوهای دنیوی و اخروی و کسب موفقیتها کمک میکند. علی علیه السلام در این باره میفرماید: «فان تقوی الله مفتاح سداد و ذخیرة معاد و عتق من کل ملکة و نجاة من کل هلکة; (8) همانا ترس از خدا کلید هر در بسته، و ذخیره رستاخیز و عامل آزادگی از هرگونه بردگی و نجات از هرگونه هلاکت است.»
امام علی علیه السلام در جای دیگری درباره نقش تقوی و دینداری در رساندن انسان به اهداف و رفع مشکلات میفرمایند:
«فمن اخذ بالتقوی غربت عنه الشدائد بعد دنوها واحلولت له الامور بعد مرارتها وانفرجت عنه الامواج بعد تراکمها واسهلت له الصعاب بعد انصابها و هطلت علیه الکرامة بعد قحوطها و تحدبت علیه الرحمة بعد نفورها و تفجرت علیه النعم بعد نضوبها ووبلت علیه البرکة بعد ارذاذها; (9)
پس کسی که تقوا را انتخاب کند، سختیها بعد از نزدیک شدنشان، از او دور گردند، و کارها پس از تلخیها برای او شیرین و امواج مشکلات پس از متراکم شدن بر طرف خواهند شد و مشکلات پس از آنکه او را وامانده کرد آسان میشود و مجد و بزرگی از دست رفته [چون قطرات باران] بر او فرو میبارند، رحمت بازداشته [حق] به او باز میگردد، و نعمتها [ی الهی] پس از فرو نشستن، برای او به جوشش میآیند و برکت تقلیل یافته برای او فزونی گیرد.»
3. استفاده از فرصتها
برای هر کسی در زندگی فرصتهایی پیش میآید که گاه در اثر جهل و عدم آگاهی، بیتوجه از کنار آن گذر میکند. فرصتها چون ابر بهاری در گذرند (10) و با از دست رفتن جز غصه چیزی بر جای نمیگذارند (11). اگر انسان به موقعیتهای بدست آمده، بیشتر توجه کند و متوجه باشد که برای هر چیزی وقت مشخصی است و سرآمدی معین (12)، از ثانیه ثانیههای این فرصتها، بیشترین و بهترین استفاده را میکند.
استفاده بهینه از فرصتهای بدست آمده و کار امروز را برای فردا نگذاشتن و حساسیت روی ثانیههای عمر داشتن، از جمله عواملی است که موجب موفقیت انسان در تمامی زمینهها چه در مسائل اجتماعی - سیاسی و چه مسائل معنوی میشود.
حضرت علی علیه السلام درباره این رمز موفقیت چندین نکته را متذکر میشوند.
الف) ضرورت استفاده از فرصتهای نیک
امام علی علیه السلام میفرمایند: «کل معاجل یسال الانظار وکل مؤجل یتعلل بالتسویف; (13) آنان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلتند و آنان که مهلت دارند کوتاهی میورزند.» پس آنان که هنوز حسرت فرصتهای از دست رفته را نخوردهاند، بهوش باشند و چونان صیادی تیز بین و زبردست، اگر طالب موفقیتند لحظه لحظه فرصتهای بدست آمده را صید کنند.
ب) لزوم عمل در ایام فراغت و سلامت جسم
حضرت فرمودند: «فلیعمل العامل منکم فی ایام مهله قبل ارهاق اجله وفی فراغه قبل اوان شغله وفی متنفسه قبل ان یؤخذ بکظمه; (14) هر کس از شما که اهل عمل است باید عمل کند در روزگاری که مهلت دارد پیش از آنکه مرگ فرا رسد و در ایام فراغتش پیش از آنکه گرفتار شود و در ایام رهایی اش پیش از آنکه گلوگاه او [به وسیله مرگ] گرفته شود.»
ج) سعی در استفاده هرچه بیشتر از فرصتها
در زندگی هر انسانی، فرصتهای اندکی پیش میآید که اگر خوب استفاده شود، یک عمر از آن بهره برداری میشود. پس، از موقعیتهای بدست آمده باید با حداکثر توان بهره جست که غروب طلایی هر روز را فقط یک بار میتوان تجربه کرد.
سعدیا دی رفت، فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز را
علی علیه السلام در این باره فرمودند: «بادروا بالاعمال عمرا ناکسا او مرضا حابسا او موتا خالسا; (15) بسوی اعمال [نیکو بشتابید پیش از آنکه عمرتان پایان پذیرد یا بیماری مانع شود و یا تیر مرگ شما را هدف قرار دهد.»
* * *
گوهر وقت بدین تیرگی از دست مده آخر این در گرانمایه بهایی دارد
صرف باطل نکند عمر گرامی پروین آنکه چون پیر خرد راهنمایی دارد
فرخ آن شاخک نو رسته که در باغ وجود وقت رستن هوس نشو و نمایی دارد (16)
4. خویشاوندان
خانواده به عنوان اولین کانونی که شخصیت انسان در آن شکل میگیرد، دارای اهمیتی خاص است. والدین که در تربیت اولاد، هسته مرکزی مجموعه عظیم خویشاوندان را تشکیل میدهند، با الگو دهی مناسب و فراهم کردن فضایی مطلوب در خانواده، نقش بسزایی در شکل گیری و شکوفایی استعدادهای اعضای خانواده ایفا میکنند. مسیر خوشبختی و یا خدای نکرده عکس آن، در خانواده پی ریزی میشود که البته نقش تک تک اعضاء خانواده قابل توجه است.
حضرت علی علیه السلام خویشاوندان را به بالهایی تشبیه میکند که انسان را در صعود به اهداف عالی کمک میکنند و در صورت نبود یا قطع رابطه با آنان، انسان در رسیدن به آرزوها و اهداف تعیین شده دچار مشکل میشود. آن حضرت میفرمایند:
«واکرم عشیرتک فانهم جناحک الذی به تطیر واصلک الذی الیه تصیر ویدک التی بها تصول; (17) خویشاوندانت را گرامی دار، زیرا آنها پر و بال تو میباشند که با آن پرواز میکنی و ریشه تو هستند که به آنها باز میگردی و دست [نیرومند] تو میباشند که با آن حمله میکنی.»
امام علی علیه السلام درباره نقش اساسی این کانون گرم در رساندن انسان به هر موفقیتی فرمودند:
«ایها الناس انه لا یستغنی الرجل وان کان ذا مال عن عترته ودفاعهم عنه بایدیهم والسنتهم وهم اعظم الناس حیطة من ورائه والمهم لشعثه واعطفهم علیه عند نازلة اذا نزلت به; (18)ای مردم، انسان هر مقدار که ثروتمند باشد، از خویشاوندان خود بینیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند. خویشاوندان انسان، بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت میکنند و اضطراب [و ناراحتی] او را میزدایند، و در هنگام مصیبتها، نسبت به او پرعاطفهترین مردم میباشند.»
5. تلاش و کوشش
برای مقابله با مشکلات و پیروزی بر آنها، ارادهای آهنین لازم است تا انسان از نیروهای نهفته در وجود خود، بیشترین بهره را ببرد. دست روی دست گذاشتن هنر نیست، چراکه مردان بزرگ در سایه سعی و تلاش، قلههای پیروزی را فتح میکنند.
سعی و تلاش از جمله عواملی است که انسان را در رسیدن به اهداف و خواسته هایش کمک میکند. امام علی علیه السلام همگان را به تلاش فرا میخوانند و میفرمایند: «فعلیکم بالجد; (19) بر شما باد تلاش و کوشش.» چرا که «لا یدرک الحق الا بالجد; (20) حق جز با تلاش و کوشش بدست نمیآید.»
حضرت در توصیههای خویش به فرزندشان امام مجتبی علیه السلام فرمودند: «فاسع فی کدحک; (21) نهایت کوشش را در زندگی داشته باش.» دلیل این امر این است که عاقبت، هر جویندهای یابنده است. «من طلب شیئا ناله او بعضه; (22) آن کس که در تلاش و طلب چیزی باشد، یا به همه آن و یا لااقل به قسمتی از آن دست خواهد یافت.»
علی علیه السلام گاه جهت به راه انداختن انسانها برای فعالیت و تلاش در زندگی، از تلاش و کوشش موجودات دیگر مثال میزند تا همگان از کار و فعالیت آنها درس تلاش بگیرند و در زندگی خود جدیت داشته باشند. در یکی از خطبه ها، از تلاش و فعالیت مورچه سخن میگوید: «انظروا الی النملة فی صغر جثتها... کیف دبت علی ارضها وصبت علی رزقها تنقل الحبة الی حجرها وتعدها فی مستقرها، تجمع فی حرها لبردها وفی وردها لصدرها; (23) به مورچه و کوچکی چثه آن بنگرید... که چگونه روی زمین راه میرود و برای به دست آوردن روزی خود تلاش میکند; دانهها را به لانه خود منتقل میسازد و در جایگاه مخصوص نگه میدارد، در فصل گرما برای زمستان تلاش کرده، و به هنگام درون رفتن، بیرون آمدن را فراموش نمیکند.»
گاه حضرت فرزندش امام مجتبی علیه السلام را به تلاش در جهاد فرا میخواند که «وجاهد فی الله حق جهاده ولا تاخذک فی الله لومة لائم; (24) در راه خدا تا سرحد توان تلاش کن و هرگز سرزنش سرزنش گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد.»
سیره عملی حضرت امیر علیه السلام چه در کار و فعالیت سیاسی و چه در فعالیتهای اجتماعی، بر تلاش و کوشش استوار بود. برای هر کسی که ادعای پیروی حضرتش را دارد لازم است به مولایش تاسی کرده، تا آخرین توان تلاش کند تا در سایه این تلاشها از عمر خویش بهترین استفاده را بکند و راه موفقیت را برای خود هموار گرداند.
جهد را بسیار کن، عمر اندکی است کار را نیکو گزین، فرصت یکی است
کاردانان چون رفو آموختند پارههای وقت بر هم دوختند
عمر را باید رفو با کار کرد وقت کم را با هنر، بسیار کرد
کار را از وقت، چون کردی جدا این یکی گردد تباه، آن یک هبا (25)
ادامه دارد....
پی نوشــــتها:
1) جاثیه/13.
2) غرر الحکم، شماره 4002، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1366، چاپ اول.
3) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 1، ص 94، حدیث 34.
4) هود/88.
5) نهج البلاغه، نامه 28.
6) بحار الانوار، ج 75، ص 356، حدیث 11.
7) نهج البلاغه، خطبه 99.
8) همان، خطبه 230.
9) همان، خطبه 198.
10) الفرصة تمر مر الصحاب فانتهزوا فرص الخیر; فرصتها همچون عبور ابرها میگذرد، بنابراین فرصتهای نیک را غنیمت بشمارید.» (نهج البلاغه، حکمت 21)
11) اضاعة الفرصة غصة; از دست دادن فرصت غم انگیز است.» (نهج البلاغه، حکمت 118)
12) فان لکل شی ء مدة واجلا; هر چیزی وقت مشخصی دارد و سرآمدی معین.» (همان، خطبه 190)
13) نهج البلاغه، حکمت 285.
14) همان، خطبه 86.
15) همان، خطبه 230.
16) پروین اعتصامی.
17) نهج البلاغه، نامه 31.
18) همان، خطبه 23.
19) همان، خطبه 230.
20) همان، خطبه 29.
21) همان، نامه 31.
22) همان، حکمت 386.
23) همان، خطبه 185.
24) همان، نامه 31.
25) پروین اعتصامی.
برای آنها تنها نشانه ی حیات؛
بخار گرم نفس هایشان است!
کسی از کسی نمی پرسد : آهای فلانی!
از خانه ی دلت چه خبر؟! گرم است؟ چراغش نوری دارد هنوز؟